Nieuwe geluidsinstallatie Telstar
De Oost-tribune van Telstar is uitgerust met een nieuwe geluidsinstallatie. Het nieuwe audiosysteem komt tegemoet aan de wens van het bestuur van Telstar om meer sfeer te brengen in het Rabobank IJmond Stadion en is geïnstalleerd door van Brienen Audiovisueel uit IJmuiden. Gekozen is voor een systeem van Community Professional, een primeur voor een Nederlands voetbalstadion.



Oost-tribune
Het vervangen van de verouderde geluidsinstallatie op de Oost-tribune maakt deel uit van een volledige renovatie die deze zomer was gepland. Zo zijn het dak en de achterwand voorzien van nieuwe beplating en de pilaren gestraald en geverfd. Ook zijn alle stoeltjes schoon gemaakt en is het tussenschot van het voormalig uitvak verwijderd
Installateur van Brienen Audiovisueel
Heeft bij het adviestraject een beroep gedaan op het Amerikaanse Community Professional – ‘World leader in outdoor sound’. Voor het WK van 2014 in Brazilië heeft Community Professional de stadions van Mineirão, Sao Paulo en Amazonia geluidstechnisch ingericht conform alle FIFA-normen.

Primeur
Eerder werd ook het ijsstadion Thialf in Heerenveen uitgerust met een Community geluidsinstallatie. Het is de eerste keer dat nu ook een Nederlands voetbalstadion beschikt over een Community geluidsinstallatie, Telstar heeft hiermee de Nederlandse primeur te pakken.
Naast de spraakverstaanbaarheid wordt muziek steeds belangrijker. Zodra we hebben gescoord is het feest nu nog groter dan het al was.
Calculatie
Jeroen van Brienen, eigenaar bij van Brienen Audiovisueel, licht toe: “Toen ik de opdracht kreeg vanuit het bestuur van Telstar om een voorstel te maken voor de Oost-tribune heb ik direct voor het beste audiovisuele systeem, voor stadions, gekozen. Samen met Community heb ik het project in een software tool gecalculeerd om de beste muziek- en spraak prestaties te kunnen realiseren. Na een uitgebreide test van de installatie blijkt dat alle verwachtingen, die op papier stonden, zijn uitgekomen”.


Verbeteringen
“Als je hoorde wat voorheen de geluidskwaliteit was en hoe het geluid nu klinkt kunnen we alleen maar heel erg tevreden zijn. Het is fantastisch dat we ons publiek een extra stuk beleving kunnen bieden. Naast de spraakverstaanbaarheid wordt muziek steeds belangrijker. Zodra we hebben gescoord is het feest nu nog groter dan het al was” aldus Steef Hammerstein, commercieel directeur van Telstar.